Advertisement

Responsive Advertisement

مونودراما الحرق


مونودراما الحرق



فتح الستار على دخان كثيف واصوات اشتعال النيران ويدخل احد االشخاص فى حالة من الذعر

والخوف ممسكا بقميص ويقوم بالتمثيل بانة يطفىء النيران"

شخص 1 : كل شىء راح .. خسرت كل حاجة ,, بيتى راح .. حياتى اتدمرت .. مين اللى عمل كدا ؟؟ ..

مين بيكرهنى كدا؟؟ .. انا عملت ايه .. .. انا عمرى مأذيت حد .. كل ذنبى فى الحياه انى عايز اعيش

زى كل الناس .. وفى االخر .. تبقى دى نهايتى .. انا نفسى اسأل اللى عمل كدا سؤال واحد ؟ .. ارتحت

.. مبسوط كدا .. )يضحك بسخرية( .. ياريت تكون مستريح .. )يذهب ليجلس على كرسى( بس .. بس انا

الزم اعرف هو مين ؟


شخص 2 : يعنى انت مش عارف ؟

شخص 1 : ايه ده ؟ .. انت مين ؟ )يقوم ويلتف حوله(

شخص 2 )يضحك( : كل مره بتتهرب منى .. مع انك عارفنى كويس .. بس هارجع وافكرك .. انا ضميرك

الصاحى .. انا عقلك الباطن .. انا .. انت

 شخص 1 : ال .. انت مش انا .. انت عايز منى ايه ؟

 شخص 2 : انا عايز اساعدك .. وافكر معاك بصوت عالى .. ياترى مين اللى عمل كدا ؟؟

.. ركز كدا ؟

 شخص 1 : انت قصدك مين ؟ .. اخويا ؟

 شخص 2 )بأبتسامة (: بالظبط .. شوفت .. اديك فاكر اهو

 شخص 1 : أل .. أل .. ال يمكن .. اخويا ميعملش كدا .. ده احنا اتربينا مع بعض .. كبرنا مع بعض ..

عايشين لينا سنين جمب بعض .. وعمرنا ماكرهنا بعض

 شخص2 : عندك دليل ؟ .. يثبت برأتة

 شخص1 : ايوه .. اننا اخوات

 شخض 2 : مش كفاية

 شخص1 : ال كفاية .. كفاية

 شخص 2 : بس هوا حاسس دايما انو احسن منك.. وحياتة اهم منك .. والف مره حاول يدفنك بالحيا

ويخلص منك

 شخص 1 : مش صحيح .. مش هوا .. اكيد حد تانى

شخص 2 : مفيش غيرو .. ارجع بالزمن لورا .. وافتكر .. كل حاجة حصلت قبل كدا بتثبت انه هوا .. انا

هسيبك تفكر لوحدك .. بس لو موصلتش لألجابة دى .. يبقى الزم تعرف انك .. غبى

"يرجع لموضع شخص 1 ويبدأ بالتفكير على موسيقى ثم ينظر الى اليمين ويتردد ثم يذهب الى اليسار

ليتحدث مع ابن كاهن "

 شخص 1 : ابونا .. ابونا )يقبل يديه( انا محتاج مساعدتك .. اخويا يابونا .. اخويا دمر حياتى وحرق

بيتى

الكاهن : اخوك ؟؟ .. وعمل كدا ليه ؟

 شخص 1 : مش عارف .. هو علطول بيكرهنى .. مع انى معملتلوش اى حاجة

 الكاهن : اخوك .. مش ممكن يعمل كدا .. ده من لحمك ودمك

 شخص 1 : أل .. دة ال من لحمى وال دمى .. انا متأكد انه هو

 الكاهن : يابنى متتسرعش فى حكمك عليه .. ربنا قال .. كونو حكماء .. متخليش الشيطان

يتحكم فيك

 شخص 1 : طيب يابونا لو عرفت اثبت انه هو اللى اذانى .. اعمل ايه؟

 الكاهن : ربنا قال " يابتاه اغفر لهم النهم ال يعلمون مايفعلون"

 شخص 1 : اغفر .. كل مره اغفر

 الكاهن : اغفرو ُيغفر لكم

 شخص 1 : بس يابونا دة مش عدل

 الكاهن : طوبى للذين ُغفرت اثامهم و ُسترت خطاياه ُم

شخص 1 : بس .. بس كفاية

 الكاهن : فانة ان غفرتم للناس ذالتهم .. يغفر لكم ايضا ابوكم السماوى

 شخص 2 : اخوك هو السبب

 الكاهن : نحن نغفر

 شخص 2 : مفيش غيره بيكرهك

" ثم يتقدم الى االمام )شخص 1( ويضع يداه على اذنه ويبدأ بالدوران ثم تعلو الموسيقى ويكون هناك

صدى صوت من كالم كل من )شخص 2 والكاهن ( ثم يزداد شخص 1 بالدوران
شخص 1 يصرخ : كفاية

" ثم ينزل على االرض وهو فى حالة من التعب واالرهاق ويلتقط انفاسة ثم يقوم ويتجه الى اقصى اليمين

ليتحدث مع شخص 3"

 

شخص 1 : ها .. كدا استريحت .. خربتها وقعدت على تلها .. ضميرك كدا استريح ؟

 

شخص 3 : صدقنى ياخويا مش انا

 شخص 1 : كداب .. كل مرة بتقولى كدا .. وبصدقك .. بس المره دى خالص .. انت

اتكشفت

 شخص 3 : مش صحيح .. فيه حد كل مصلحتو اننا نكره بعض

 شخص 1 : قولى هو مين .. وهاصدقك .. بس عرفنى مين عدوى

 شخص 3 : اكيد غريب مش من هنا .. اكيد مش عايش على ارضنا

 شخص 1 يضحك باستغراب : غريب .. كل مرة غريب .. دايما األسم مجهول

 شخص 3 يذهب اليه : وانا ايه مصلحتى انى أذيك

 شخص 1 : اسأل نفسك .. انت لو فعال اخويا كنت وقفت جمبى .. كنت حميت ارضى .. بس انت عايز

تعيش بمبدأ يانا ياانت .. مش انا وانت

 شخص 3 : مسير االيام هتعرفك انك ظالمنى

شخص 1 : االيام دى هى اللى كشفتك على حقيقتك

 " يسمعون صوت تكسير زجاج واصوات حرق مره اخرى "

 شخص 1 : ايه دة .. ايه الصوت ده .. مين دول ؟

 

شخص 3 : اهو هما دول .. هما اللى حرقولك بيتك .. مش قولتلك .. مش قولتلك ناس غريبة عن ارضنا

.. صدقتنى دلوقتى .. صدقت انك كنت ضالمنى

 

شخ 1 : ايوه .. فعالً .. هما دول .. نفس طريقة الجشع والكره .. الناس دى كانت عايزة تفرقنا ..

عايزانا نقتل بعض .. )ينظر له( سامحنى ياخويا .. انا اسف انى ظلمتك

 

شخص 3 : مش مهم دلوقتى العتاب .. المهم .. اننا الزم نقف لهم .. الزم نبعدهم عن ارضنا )يمسك

بعصا( يال .. جه الوقت اللى نحط ايدينا فى ايدين بعض .. يال نواجه االرهاب اللى عايز يحتل ارضنا ..

مش هنسمحلهم انهم يخربوا بيوتنا تانى .. تعاال معايا
شخص 1 : استنى .. انا مش مستعد اخسرك تانى .. انا وانت خالص عرفنا عدونا .. دمك عندى اغلى

من بيتى .. بيتى يتعوض .. بس انت مش ممكن تتعوض ابدا

 شخص 3 : احنا مش ممكن نسيبهم .. دول هيرجعو تانى ويولعو فى بيتى وبيتك .. مش هيسيونا نعيش

فى حالنا

 شخص 1 : ابونا .. ابونا قالى كلمة .. اخيرا فهمت معناها .. نحن نغفر .. ايوه نحن نغفر .. يال .. يال

بينا ..نسييبهم ربنا يتصرف معاهم .. يمكن يرتاحو .. يال .. يال من هنا ..يا

 لتنزيل المونودراما للطباعة بصيغة ال word

Post a Comment

0 Comments